עבודה היברידית - ציוד משרדי לעובדים שלך מהבית
אם יש משהו שמשבר הקורונה לימד בתי עסק וחברות רבות, זה את היעילות והנחיצות של מודל העבודה ההיברידי, בו עובדים מעבירים חלק מזמן עבודתם בביתם. יש לכך יתרונות רבים – כגון חיסכון במשאבים וזמן נסיעות לעבודה וממנה, אך יש לכך גם לא מעט אתגרים, כגון חוסר בציוד מקצועי בבית העובד. מה עושים? משלימים ציוד משרדי לעובדים שלך מהבית
שנת הקורונה הראשונה, שנמשכה במרבית שנת 2020 ונמשכה גם ב-2021, אילצה חברות ובתי עסק רבים להתאים את עצמם למציאות של איסור התקהלויות, סגרים, ומגבלות שונות על החיים הכלכליים.
ההתאמות שאותם עסקים נאלצו לעשות היו הכרחיות להישרדותם ולהמשך פעילותם של אותם עסקים. כך נוצר מצב שבו מודל של עבודה היברידית, שהיה מקובל כמעט בלעדית רק לענף ההייטק, התפשט במהירות לחברות, מפעלים ובתי עסק שונים.
גם בשוך גלי המגיפה בשלהי שנת 2021, המשיכו מעסיקים רבים להעסיק את עובדיהם באמצעות עבודה היברידית – העסקה חלקית מהבית, וחלקית ממקום העבודה עצמו. הסתבר לרבים כי זהו מודל מנצח: חוסכים זמן, משאבים וכסף על נסיעות, ומקלים באופן משמעותי על העובדים להתמקד בעבודתם מסביבתם הטבעית והמוכרת, תוך ניהול סדר יום עצמאי.
אולם העבודה ההיברידית, במיוחד עבור אלו שלא הורגלו לכך בעבר, או שלא התאימו את ביתם לכך מראש, יצרה גם סוגים חדשים של בעיות ואתגרים. סביבת העבודה בבתי העובדים לא היתה מקצועית מספיק, הציוד בה לא היה מותאם לעבודתם, וכמובן שגם הסחות הדעת התכופות מאירועי הבית עצמו לא סייעו תמיד ליעילות והפרודוקטיביות של העובדים מהבית.
כך נוצר טרנד חדש בעולם ההעסקה של עבודה היברידית: אספקת ציוד משרדי לעובדים שלך מהבית.
עבודה היברידית: ציוד לעסקים, אבזור הבתים
ההכרה לפיה עובדים מהבית צריכים מקום עבודה מושקע ממש כמו במקום העבודה המקורי חלחלה מהר מאוד לכל אותם ענפים שבהם מודל העבודה ההיברידית הינו חדש יחסית. במילים אחרות, מעסיקים הבינו שעליהם להשקיע באיבזור הבתים המקצועי של עובדיהם מהבית, ממש כאילו השקיעו במשרדיהם שלהם.
כך קרה שבשנה האחרונה התפתח ענף שלם של ציוד לעסקים המיועד לעובדים ביתיים, המתפרס על פני מגוון רחב של סוגי ציוד בעלי ייעוד משתנה.
המושג של "משרד ביתי" הלך ותפס תאוצה, כאשר מעסיקים החלו לממן איבזור וציוד של פינות עבודה מקצועיות בבתי העובדים, החל מציוד מחשבים, דרך ציוד משרדי וכלי כתיבה, ועד להשקעה מלאה במשרד ביתי מעוצב.
ציוד משרדי לעבודה היברידית: משרד ביתי מעוצב
קונספט המשרד הביתי, שהיה מקובל בעולם ההייטק מצד אחד והעצמאים הקטנים מצד שני, הלך ותפס תאוצה בשנים האחרונות גם במקומות עבודה מסורתיים יותר. הרעיון היה לעצב פינת עבודה, או אפילו חדר עבודה מלא, בבית העובד, שיהיה מעוצב כמו המשרד של העובד בחברה המקורית, או לכל הפחות קרוב לפונקציונאליות של משרדו המקורי במקום העבודה של החברה.
אחד הביטויים של זה הינו השקעה בריהוט למשרד הביתי שיהיה ריהוט משרדי מקצועי עבור משרד ביתי מעוצב– החל מכיסאות מחשב ארגונומיים נוחים לישיבה ממושכת, שולחנות עבודה גדולים, מדפים וריהוט משרדי נוסף. מקומות עבודה רבים, המעמיסים שעות עבודה רבות על עובדיהם גם אם הם עובדים מהבית, החלו בנוסף להשקיע בכורסאות עיסוי לעובדים הביתיים שלהם – כורסאות היכולות להעניק להם מסאז' מפנק ומרגיע תוך כדי יום העבודה ולאחריו.
מכיוון שיותר ויותר עובדים עוברים למודל העבודה ההיברידית, ואף מתחילים את העסקתם כבר לתוך מודל זה, מקומות עבודה רבים נדרשים להכניס לחוזי ההעסקה שלהם את ההשקעה בציוד משרדי לעובדים מהבית, ממש כפי שלמשל הצמדת רכבי חברה לעובדים היא חלק מחוזי העסקה.
עבודה היברידית: למי הציוד שייך?
אם השקעת בציוד משרדי לעובדים שלך מהבית, הנך בוודאי תוהה – למי שייך הציוד? השאלה עולה כמובן בעת סיום יחסי העבודה עם מועסק כלשהו שמקום העבודה השקיע בהקמת משרד ביתי בביתו, לרבות ציוד מקצועי וציוד משרדי.
לכאורה, כאשר עובד מסיים את עבודתו במסגרתה קיבל רכב חברה, הוא מחוייב להשיב לחברה את הרכב הרשום על שמה. עם ציוד משרדי ביתי הנושא מורכב יותר, שכן לא כל הציוד יכול להירשם כרכוש החברה.
בדרך כלל ציוד מחשבים וציוד היקפי למחשבים פשוט יותר לרישום על שם החברה, וכפועל יוצא מכך ברוב המקרים העובדים המסיימים את עבודתם מהבית אצל מעסיק כלשהו, משיבים את אותו ציוד אלקטרוני שניתן להם במסגרת עבודתם בחברה.
אולם ציוד ואבזור אחר יכול להוליד מחלוקות שונות בנושא זה – כגון ריהוט משרדי, שולחנות מחשב, כורסאות עיסוי וכד'. כאשר מדובר בציוד יקר מאוד מבחינת ערכו הכספי, יש מצבים בהם החברה רושמת את הציוד על שם החברה ודורשת את החזרתו.
במקרים אחרים, מוצע לעובד לרכוש את הציוד במחיר מוזל מהחברה– דבר המקובל מאוד למשל בתחום הטלפונים הסלולריים שחברות ומעסיקים נותנים לעובדיהם.
ציוד משרד זול או מתכלה בדרך כלל לא עולה כחלק ממחלוקות מסוג זה, והוא נותר בדרך כלל בידי העובדים שקיבלו אותו ממעסיקיהם גם במקרה של הפסקת עבודתם.
בסופו של דבר, עניין הבעלות על ציוד משרדי לעובדים שלך מהבית תלוי בראש ובראשונה במה שנכתב בהסכם ההעסקה של העובד.
עבודה היברידית: המודל המועדף על מעסיקים רבים גם לאחר מגיפת הקורונה
בתקווה שאחרי ארבעה גלי מגיפת הקורונה שפקדו את מדינת ישראל, נכון לכתיבת שורות אלו, עיקר המשבר מאחורינו, נשאלת השאלה: האם מודל העבודה ההיברידית כאן כדי להישאר?
רבים מעריכים שהתשובה לכך חיובית, בגלל שיתרונותיה הרבים עולים על חסרונותיה. יש לכך גם היבט של היערכות מקומות עבודה לעתיד, נוכח מגיפות עתידיות, וכן נוכח ההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות המאפשרות יותר ויותר עבודה יעילה מרחוק תוך שמירה על פרודוקטיביות גבוהה ושביעות רצון עולה של העובדים מן המודל החדש.
עוד מעריכים כי מודל העבודה ההיברידית יהפוך יותר ויותר למבוקש גם על ידי העובדים והמועמדים לעבודה עצמם, כך שיותר ויותר ענפים במשק צפויים לעבור למודל זה.
הכיוון הברור הזה של התגברות הפופולריות של העבודה ההיברידית מעמיד מעסיקים רבים בשאלה – כמה להשקיע בציוד משרדי לעובדים שלך מהבית? המחקרים מראים באופן כללי, כי ככל שתשקיע בשיפור תנאי העבודה של העובדים שלך, כך תקבל מהם תוצרת גבוהה וחיובית יותר.
למידע נוסף בתחום ראו גם: ציוד משרדי לעסקים